Lukasz Garbal Lukasz Garbal
120
BLOG

Pasy 1+2?

Lukasz Garbal Lukasz Garbal Społeczeństwo Obserwuj notkę 0
[notka opublikowana pierwotnie na blogu www.sluzewiec.blogspot.com]
 
Miasto nie analizowało dotychczas ewentualności stworzenia pasów uprzywilejowania dla autobusów ORAZ samochodów z większą liczną pasażerów - tak wynika z pisma, jakie otrzymałem w odpowiedzi na moje pytanie do ZTM. Poniżej moja prośba o przeprowadzenie takich analiz. Rozwiązanie takie, będące kompromisem między buspasami i komunikacją samochodową, jak też możliwe do zastosowania bez poszerzania jezdni, jak np.  na Puławskiej, wydaje się logicznym rozwiązaniem, co najmniej wartym starannej analizy... Może rozładowałoby też korki na Służewcu, sprawiając, że dojazd tu autobusami byłby łatwiejszy?...
 
Będę wdzięczny za Państwa uwagi.
 
Szanowny Panie Kierowniku,

bardzo dziękuję za tak szybką odpowiedź. Rozumiejąc uwarunkowania, chciałbym jednak zapytać kto i w jakim trybie może zdecydować o podjęciu prac nad analizą dotyczącą buspasów na ul. Marynarskiej czy w al. Wilanowskiej, jak również, kto i w jakim trybie może podjąć decyzję co do przeprowadzenia analizy możliwości wprowadzenia w Warszawie, w wybranych miejscach jak np. na  ul. Puławskiej, pasów typu 1+2.
 
Rozwiązanie takie, będące kompromisem między buspasami i komunikacją samochodową, jak też możliwe do zastosowania bez poszerzania jezdni, jak np.  na Puławskiej, wydaje się logicznym rozwiązaniem, co najmniej wartym starannej analizy,  a może nawet testowania tam, gdzie autobusy komunikacji zbiorowej stoją w korkach, a nie ma możliwości rozpoczęcia szybkiej budowy buspasów jak np., o czym wiadomo z mediów, właśnie na  Puławskiej. Pasy takie premiują nie tylko autobusy ale i tych świadomych właścicieli samochodów, którzy przywożą przynajmniej dwie osoby. To mogłoby sprawić, że osoby blisko mieszkające jezdzilyby jednym, a nie kilkoma samochodami, co zmniejszyłoby korki i zanieczyszczenie powietrza.
 
Raz jeszcze proszę o informację o tym, kto i w jakim trybie mógłby taką analizę zlecić, jestem pewien poparcia wielu mieszkańców Warszawy i okolic, a także np pracowników ze Służewca. Nikt nie chce stać w korkach, a samo zwiększanie linii autobusowych bez zapewnienie ich przejazdu sytuacji nie poprawi, co widać na przykładzie Sluzewca, gdzie kumulacja się autobusy linii 401,402,189.
 
Sądzę, że pasy 1+2 są też w interesie tych kierowców samochodów, którzy nie mają innej alternatywy dojazdu, bo mogą zredukować korki sprawiając, że ci, którzy takie alternatywy mają, skorzystają z nich. Warto, by miasto faktycznie uprzywilejowało komunikację wspólną i premiowało tych, którzy  ją wybierają. 
 
Jeśli chodzi o kontrolę przestrzegania zasad, to chciałbym zauważyć, że nie stanowi ona problemu np. dla Rzeszowa, gdzie takie pasy działają, nie mówiąc o innych krajach europejskich czy o podobnych w USA.  Podobną wątpliwość podnosić by można wobec klasycznych buspasów, które jednak działają. Wydaje mi się, że to kwestia wyrywkowej kontroli  np. przy użyciu bezrobotnych teraz kamer z fotoradarów i egzekwowania mandatów.  Sądzę jednak, że pasy takie zmieniałyby zachowania społeczne, wpływając na wybór komunikacji miejskiej oraz zmniejszenie korków i zanieczyszczeń, co jest w interesie mieszkańców. 
 
Niniejsze pismo publikuje w internecie oraz przesyłam do wiadomości zainteresowanych osób. Będę wdzięczny za dogłębne rozważenie moich argumentów i podjęcie prac oraz odpowiedz, którą będę chciał opublikować. 
 
Z szacunkiem
Łukasz Garbal
image
 

 

wt., 2 lut 2016, 09:03 Pion Przewozów użytkownik <przewozy@ztm.waw.pl> napisał:

Szanowny Panie,

 

W odpowiedzi na Pana kolejne wystąpienie przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej uprzejmie informujemy, że zgodnie z Zarządzeniem Prezydent m.st. Warszawy procedura wytyczenia wydzielonego pasa autobusowego wymaga każdorazowo dokonania analizy wpływu zaproponowanego usprawnienia ruchu pojazdów transportu zbiorowego na pozostałych uczestników ruchu oraz zaktualizowania projektu organizacji ruchu, zaopiniowania i zatwierdzenia go w stosownych jednostkach miejskich a następnie wdrożenia go w terenie. Nadmieniamy, że w ubiegłym roku mając na uwadze własne obserwacje jak również liczne postulaty Pasażerów, podjęte zostały przez nas działania mające na celu wytyczenie buspasa w ciągu al. Wilanowskiej. Jednym z etapów tych działań było otrzymanie od Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy wytycznych obszarowych do analiz ruchowych dla zaproponowanej lokalizacji buspasa. W międzyczasie doszło do niedającego się przewidzieć zamknięcia mostu Łazienkowskiego, co w sposób radykalny zmieniło warunki drogowe w poddawanym przedmiotowej analizie obszarze komunikacyjnym. W związku z powyższym, w porozumieniu ze stołecznym Biurem Drogownictwa i Komunikacji wstrzymano wykonywanie powyższych analiz do czasu przywrócenia podstawowej organizacji ruchu i ustabilizowania się zachowań kierowców. Złożoność i czasochłonność analiz w praktyce uniemożliwiło ich wykonanie i rozliczenie w ramach ubiegłorocznego budżetu. W związku z powyższym postępowanie mające na celu wyłonienie wykonawcy ww. opracowania zostanie przeprowadzone w pierwszej połowie bieżącego roku, ze środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w bieżącym budżecie.

Odnosząc się do kwestii buspasa w ul. Puławskiej informujemy, że zadanie to zostało przekazane decyzją Rady m.st. Warszawy w dniu 17.09.2015 roku do realizacji przez Zarząd Dróg Miejskich. Z informacji jakie posiadamy wynika, że do końca ubiegłego roku planowane było wszczęcie procedury przetargowej na dokumentacje projektową. Celem uzyskania dalszych szczegółów w powyższej sprawie, zachęcamy do kontaktu z Zarządem Dróg Miejskich.

Informujemy dodatkowo, że planując wdrożenie postulowanego przez Pana rozwiązania typu „1+2” należy uwzględnić charakterystykę ruchu komunikacji miejskiej na danym ciągu komunikacyjnym. Zgodnie z Zarządzeniem Prezydent m. st. Warszawy, wydzielone pasy autobusowe wytyczane są zasadniczo na ulicach z dużą liczbą linii autobusowych kursujących z wysoką częstotliwością. Wydanie ewentualnej zgody na ruch dodatkowych pojazdów (indywidualnych) nie pozostałoby bez istotnego-negatywnego wpływu na płynność poruszania się autobusów po dedykowanym dla nich pasie ruchu. Dodatkowo w kontekście obecnie funkcjonujących rozwiązań prawnych, regulujących funkcjonowanie pasów autobusowych, a także wątpliwości dotyczących skutecznego sposobu egzekwowania uprawnień do poruszania się tymi pasami, Zarząd Transportu Miejskiego nie przewiduje obecnie prowadzenia działań mających na celu wdrożenie tego typu rozwiązań.

Nadmieniamy ponadto, że w świetle mającej nastąpić przebudowy ul. Marynarskiej, w chwili obecnej nie przewidujemy wytyczenia na tym ciągu wydzielonego pasa autobusowego.

 

 

 z poważaniem

 

[...]

Kierownik Sekcji Eksploatacji

Dział Organizacji Przewozów

Kandydowałem do Rady Dzielnicy Mokotów z Okręgu III (Służew i Służewiec) - lista Inicjatywa Mieszkańców Mokotowa, z poparciem stowarzyszenia "Miasto Jest Nasze". Nie jestem w Radzie Dzielnicy, ale samorząd należy do mieszkańców. Radni wypełniają zadania zlecone przez mieszkańców, nie przez partie. Chcę tego pilnować. Od października 2015 r. społecznie w Radzie Osiedla Służewiec Południowy. Służewiec to ludzie, nie biurowce, ludzie, nie partie. Zapraszam też na bloga www.sluzewiec.blogspot.com

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo